Peter F
fredag, juli 08, 2005
  Jeg laver pøller i en tuba.
Som tidligere skrevet på denne side, udfordres min tålmodighed i disse dage af selvfede unge der med lukkede øjne nærmest i ekstatisk trance (!) vugger i takt til det umusikalsk og meget lidt iørefaldende jazzzzzz fra Blågårdsplads.

Jeg ved ikke hvorfor og om det er på alle spillesteder at denne noksagte jazzzz skal lyde som en blanding af Anders And der nyser i takt med en ustabil totaktsmotor og George W. Bush der kvæles i en saltkringle.

En gennemgang af de såkaldte kunstnere (der jo kan tvinge enhver til at overveje at blive Rendahlist) tager sig ud som følger: (De i kursiv fremhævede citater er taget fra festivalens hjemmeside)

Channe Nussbaum & Spielniks.

”Musikken har nok rødder i den jødiske folkemusiktradition, klezmer, men har de sidste år bevæget sig mere i retning af det, der er Spielniks styrke: De spiller simpelthen, hvad der passer dem”.

Jo tak, det skal jeg lige love for de gør. Men hvis jeg stillede mig op på en øl-kasse, råbte Shalom og knaldede løs med min claves, ville jeg så også kunne blive betalt jazzzzzz-musiker?.

Er der for resten kun mig, eller er det lidt morsomt at de spiller Klezmer i det område der har den højeste koncentration af palæstinensere i hele kbh.

Nana Osibio & Asafo Band.

“The musical style of Nana Osibio & Asafo Band is “awoyo” which is rooted in West African rhythms and fused with gospel harmonies”.

Altså en blanding af Etta Cameron og et steel-drumband. Har nogen prøvet at få et barn til at sove, alt imens glæde negere lovrpiser Herren – det er ikke let, skulle jeg hilse og sige.

Donau Swing & Lelo Nika.

”Donau Swing spiller en løssluppen blanding af sigøjnernumre fra Balkan og Østeuropa (derfor “Donau”) blandet med det improvisatoriske element fra den franske sigøjner-jazz (derfor “Swing“)”.

Sigøjner-Jazzzzz nu står verden simpelthen ikke længere. Uden at blive racistisk eller noget der minder herom, vil jeg blot sige, at jeg efter denne aften godt kan forstå, at sigøjnere har været et forfulgt folkefærd i århundrede.

Som det fremgår, er det hårde tider på Nørrebro – hvis de absolut skal spille Jazzzzz, hvad er der så blevet af det gode gamle Happy Jazz. Jeg skulle være den første der stod og lavede jazz-hands hvis Papa B stillede op og trykkede den af.

Så derfor en opfordring til den inkompetente lidelse af Jazzzz festivallen. Gi’ os Happy Jazzz eller vi skider i en tuba.
 
Comments:
Ja - ja min ven. Enige om musik bliver vi to jo nok aldrig. Moderne jazz er naturligvis ikke noget for en gammel lead-singer i et dødsmetal band som dig - kendt fra TV.

Nåh men - den slags jazz skal jeg nok høre for dig.

Mht Channe Nussbaum & Spielniks kan vi godt blive enige om at det ikke er særlig fantastisk - men det begejstrer jo i sig selv en smule at det er legendariske Torben Steno, der står bag - men på en eller anden måde passer han bare bedre til at spille tysk easy-listening.
 
Nu må I sgu stoppe. Channe er en stor dansk jid-pop-musiker, og hendes Spielniks styrer for vildt.

Har oplevet dem på Café Bartof, og desuden spiller de ofte på det jødiske museum (iflg. den gode Martin E.O. Grunz, der arbejder samme sted og er stor Channe-fan).

Hvis vi bliver indenfor den jødsike/jiddishe musik-genre, så er jeg nok selv mest til heavy-stedl, men en god gang free-stedl i den lettere jid-pop-genre kan nu også godt bruges som opvarmning til shabat.
 
Torben Steno skal man ikke falde på halen over. Han er ikke andet end en røde-russe-romantiker. Han går i forformede sko, og sympatiserer med nord-korea.

Måske kan han spille hammond-orgel, men Stalin havde også sit eget type orgel som han mestrede, og ham flader du jo ikke på halen over Mikkel.

Kasper - tænd din syv-armede lysestage, nyd dine jid-ballader og brug tiden på at lade slangekrøllerne gro, fremfor at forsvare en samling venstreorienterede galninge fra en eller anden verdensfjern kibutz. Kibutz'er er jo bare et moderne israelsk svar på Comsomolskolerne.
 
Kære Peter F.
Jeg har ingen problemer med at du ikke har bryder dig om Channe Nussbaum & Spielniks. Dette indlæg for blot at korrekse dine oplysninger om min politiske orientering. Jeg har Aldrig været kommunist og heller aldrig sympatiseret med hverken Nordkorea eller andre kommunistiske diktaturer. Jeg har netop lavet TV om det, fordi det var interessant at diskutere disse systemer.
Og i øvrigt er der ikke noget i vejen med at spille musik med jødiske rødder på Nørrebro. Der er intet som helst politisk signal i vores musik. Men det har du nok ikke lyttet nok til at afkode.
 
Kære Torben

Det glæder mig du ikke er kommunist, eller det der er værre - (vegetar foreksempel).

Når det er sagt, og så langt er vi jo enige, så må jeg sige... jo, der er noget galt med jødisk musik på Nørrebro (ikke pga. af vores fremmede naboer - det var sådan set mest et forsøg på en joke - som så faldt dårligt ud) men fejlen ligger i, at jeg bor her, og dermed kan høre det.

Muligvis kan jeg ikke afkode det - jeg havde jo altså lukket vinduerne - men ligeså vel, at heavy, acid, techno og megen anden elektronisk tam tam ikke er min smag, er jødisk jazz det heller ikke.

Det høre måske med til historien, at min pladesamling, primært består af, en meget fin blanding af lige dele Kelleman, Rock Nalle og Lotti - ikke ungt, men godt.
Som udøvende musiker er jeg sikker på, at du ser at sammenfaldet mellem den jødiske jazzzz og så min musiksmag ikke nødvendigvis er lige for.

Så jo, for mig er der noget galt med Klezmer jazzz på Blågårdsplads.

Men fred være med det, I får lov at klimte klezmer iført kalot, mens jeg nyder Nalle.
 
hvad jeg ledte efter, tak
 
I wish not agree on it. I regard as polite post. Particularly the appellation attracted me to be familiar with the whole story.
 
Easily I assent to but I contemplate the collection should prepare more info then it has.
 
Send en kommentar

<< Home
Velkommen til nettets bolchedåse hvor der deles ud af syrlige drops.

ARCHIVES
september 2004 / oktober 2004 / november 2004 / januar 2005 / februar 2005 / juli 2005 / august 2005 /


Powered by Blogger